vrijdag 20 september 2024

DE HORROR VOLGENS STUART GORDON: SPECIAL EFFECTS ZIJN DE KERS OP DE TAART. (INTERVIEW 1986)


Katherine McMichaels is een aantrekkelijke vrouwelijke psychologe die verneemt dat men een soort "zesde zintuig" heeft ontdekt. Ze wil daar meer over te weten komen en verzeilt zo in een nachtmerrie van een bovenaardse dimensie waarin het grootste "sensuele" plezier bestaat in het kennen en verslinden van andermans geest. Dit is het basisgegeven van Stuart gordons nieuwste horrorprent. Gordon is een Amerikaanse regisseur die dankzij het commerciële succes van zijn debuut "Re-Animator" bekendheid verwierf. Over zijn loopbaan, zijn films en zijn opinie van horror spraken we met hem op het Internationaal Festival van de Horror- en de Fantastische Film dat onlangs te Brussel plaatshad.
UW EERSTE AMBITIE WAS HET THEATER. WELKE TONEELSTUKKEN BRACHT U ?
Ik werkte vijftien jaar in de theatergroep, "The Organic Theatre". We brachten verschillende soorten onderwerpen ten tonele maar belangrijk is dat het allemaal om originele stukken ging, door ons gecreëerd. Er waren ook horrorverhalen. Het trok ons immers aan om op het toneel met "special effects" te werken.
DE OVERGANG NAAR DE HORRORFILM WAS DUS VRIJ NATUURLIJK ?
Natuurlijk, maar toch plots. Ik werd vooral geïnspireerd door Ingmar Bergmans theatergezelschap. Elke zomer wilde hij een film maken met gebruik van zijn toneelacteurs. Zo wilde ik ook films maken met het theatergezelschap, maar het bestuur hield niet van mijn idee om met toneelacteurs een horrorfilm te draaien. Bijgevolg stapte ik uit het theater. Ik koos precies het filmmedium omdat ik het gemakkelijker vond in films horror te creëren. Op het toneel moet je het immers zeven keer per week doen en het moet altijd lukken.
WAAROM KOOS U PRECIES VOOR DE HORRORFILM ?
Ik denk dat dit een overblijfsel van mijn jeugd is. Als kind mocht ik niet naar horrorfilms kijken. Ik was zo'n kind dat nachtmerries had na het zien van een horrorfilm. Daardoor werd ik gefascineerd door dat genre films. Nu probeer ik als het ware die achterstand in te halen. Het was wel erg moeilijk om het geld te vinden voor Re-Animator. We hadden er twee jaar voor nodig. Toch houd ik er mooie herinneringen op na, Precies omdat het zo moeilijk was. Een vriend wist dat ik geld aan het zoeken was en kende iemand die op zoek was naar een nieuw project, een "low-budget" film. Zo kwam ik in contact met Brian Yuzna, die Re-Animator en From Beyond produceerde.
BEIDE FILMS ZIJN GEÏNSPIREERD OP VERHALEN VAN HOWARD PHILLIPS LOVECRAFT.
Dat klopt. Lovecraft is een zeer goed schrijver maar hij is veel te lang genegeerd. Zijn ideeën zijn zeer afschrikwekkend. Belangrijk is dat hij dingen schrijft als: <<Het was een verschrikkelijke horror, te huiveringwekkend om te beschrijven>>. Dus hij zegt je niet exact wat het is wat hij ziet. Dat laat hij over aan de verbeelding van de lezer. Maar in een film moet je dat precies tonen en hij geeft je ruimte voor je eigen verbeelding. In From Beyond beschrijft hij een totaal andere wereld met allerlei vreemde schepsels. Dat hebben we dan ook trachten te schetsen en daarvoor hadden we liefst vier "speciel effects" ploegen nodig.
IN UW FILMS ZIT ER HEELWAT HUMOR. TRACHT U EEN MENGELING TE BRENGEN VAN HORROR EN HUMOR ?
Ik denk dat horror en komedie erg goed samengaan. Het publiek van een horrorfilm kan je gemakkelijk aan het lachen brengen. Op het toneel deed ik veel komedies waar ik als een gek probeerde om de mensen aan het lachen te krijgen. In horrorfilms daarentegen zijn de mensen gespannen en zenuwachtig zodat ze lachen bij het minste. Mijn bedoeling is dan ook om in mijn films iets grappigs aan te bieden om de spanning eventjes te breken en dan vervolgens die spanning weer terug op te bouwen.
IN "FROM BEYOND" ZITTEN HEELWAT "SPECIAL EFFECTS", VINDT U DE "SPECIAL EFFECTS" ESSENTIEEL VOOR UW FILMS ?
Ik zie de "special effects" als slagroom op een taart. Een goed acteur geeft het beste "special effect" omdat hij je alles kan doen geloven. Om te slagen moeten de karakters goed zijn en de interactie tussen de karakters vlot verlopen. Maar bovenal moet je een goed scenario hebben om er dan goede acteurs te kunnen insteken.
TOCH WERKT U VOORAL MET ONBEKENDE ACTEURS.
Zolang je maar goede acteurs hebt is het van geen belang of hun namen bekend zijn of niet, ik denk bijvoorbeeld niet dat men The Fly zal gaan zien omdat Jeff Goldblum in die film zit. Men gaat die film zien omdat het onderwerp interessant is en aantrekt. Als je daarentegen een film over menselijke verhoudingen zou draaien, dan heb je mijn inziens wel namen nodig.
UW NIEUWE FILM, "DOLLS" IS OOK EEN HORRORFILM, GAAT U BLIJVEN DAT SOORT FILMS DRAAIEN ?
Ik wil wel horrorfilms blijven maken maar daarnaast ook andere films. Mijn volgend project is Robojox, een sciencefictionverhaal, en voor Walt Disney zal ik daarna de kinderfilm Teeny Weenies maken. Ik wil dus echt niet alleen horrorfilms maken. Trouwens als je altijd bij hetzelfde genre blijft, wordt dat op de duur vervelend, en voor jezelf en voor het publiek.
Dit interview dateert van 1986, nu in 2024, hebben de films Re-Animator, From Beyond en Dolls in de geschiedenis van de horrorfilm een oververdiend plekje veroverd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

BUD SPENCER (1929-2016) GEEERD IN BOEDAPEST (HONGARIJE) 2017

In november 2017 eerde Boedapest de Italiaanse acteur Bud Spencer met een bronzen standbeeld, een bewijs van zijn blijvende populariteit in ...